آیا تا به حال با ایده انجام محاسبات ریاضی یا آمار دچار استرس شدهاید ? تو تنها نیستی .
تحقیقات نشان میدهد که تا ۸۰ درصد دانشجویان دانشکده , نوعی اضطراب آمار را تجربه میکنند - - و برای دانشجویان رشته روانشناسی , این اضطراب اغلب موانع را در مسیر فارغالتحصیلی قرار میدهد .
مایکل آستین , استاد و رئیس روانشناسی دانشگاه کانزاس , میگوید : " در کلاس آمار روانشناسی , من یکبار یک دانشآموز داشتم و دو یا سه بار در کلاس شکست خوردم . " او همه چیز را در اصلی گرفته بود و این آخرین کلاس بود که او نیاز داشت . اما اضطراب آمار بالایی داشت . در یکی از امتحانات , او منجمد شد و به کاغذ خیره شد . او را به راهرو بردم و گفتم : آرام باشید, کمی آب روی صورت خود بپاشید و زمانی که خوب هستید , برگردید . اما در پایان کلاس هنوز به روزنامه نگاه میکرد . از او خواستم که به دفتر من بیاید و تمامش کند . این زمان اضافی برای رسیدن به او کافی بود . سرانجام , از کلاس گذشت و آن ترم را فارغالتحصیل کرد. او هفت یا هشت سال طول کشید تا مدرک لیسانس خود را تکمیل کند و به خاطر مشکلات طبقه آمار بود . او ادامه داد تا کاردرمانی را انجام دهد و واقعا ً خوب کار میکند , اما این یک کلاس آماری بود که تقریبا ً سدی برای داشتن آن آینده بود . "
در حال حاضر , یکی از نویسندگان مطالعه جدیدی است که از یک پرسشنامه و تکنیک تحلیلی به نام " علم شبکه " برای تعیین دقیق عوامل موثر بر اضطراب آمار در میان رشتههای روانشناسی استفاده میکند . این مقاله در مقالات فصلنامه آموزش و یادگیری در روانشناسی به چاپ میرسد .
او گفت : " ما کلاس آماری را در بخش روانشناسی آموزش میدهیم و بسیاری از دانش آموزان را تا سال آخر میبینیم چون از این کلاس میترسند . " " ما علاقهمند هستیم تا ببینیم آیا میتوانیم به دانش آموزان از اضطراب آمار کمک کنیم . هیچ راه حلی برای غلبه بر این ترسها وجود ندارد . شما باید بفهمید ترس آنها چیست و بر روی آن تمرکز کنید . برای افرادی که فکر نمیکنند آمار مفید هستند , شما باید آنها را متقاعد کنید که تنها برای روانشناسی مفید نیست بلکه برای چیزهای دیگر نیز مفید است . برای افرادی که از ریاضی و آمار میترسند , باید اضطراب خود را کاهش دهید تا آنها بتوانند بر یادگیری متمرکز شوند . امیدواریم این به ما درکی از دانش آموزان خود و اضطراب جامعه داشته باشد . "
همکارانش در مقاله جدید سینتیا مک گری از دانشگاه وارویک و مک کارتنی از دانشگاه ملی سنگاپور هستند . محققان گفتند که درک آمار برای پیشرفت تحصیلی و درک بهتر رشته روانشناسی حیاتی است .
او گفت : " این راهی برای برقراری ارتباط با اعداد به جای کلمات است . " " یک عکس به هزار کلمه میارزد . اعداد میتوانند اطلاعات زیادی را نیز منتقل کنند . توانایی محاسبه آن اعداد و ارتباط آن با حجم عظیم اطلاعات به سرعت و به اختصار مهم است . همچنین بسیار مهم است که بدانیم این اعداد چه معنایی دارند و در یک مقاله در مقاله مجله مرور شده نظیر ندارند . "
این تیم از پرسشنامهای به نام مقیاس درجهبندی اضطراب آمار ( ستارگان ) برای تعیین ابعاد آمار یادگیری استفاده کرد که باعث اضطراب بیشتر و طبقهبندی دانش آموزان به گروههایی از دانش آموزان با اضطراب بالا و پایین شد . پرسشها احساسات دانشجویان را در مورد ارزش آمار , خودپنداره ریاضی , ترس از معلمان آمار , اضطراب تفسیر , اضطراب امتحان و اضطراب کلاس و ترس از درخواست کمک بررسی میکند .
منبع سایت
- ۹۷/۱۱/۲۸