مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

  • ۰
  • ۰

روانشناسی

افرادی که مشاهده می‌شوند مدل نامیده می‌شوند . در جامعه , کودکان توسط بسیاری از مدل‌های تاثیرگذار مانند والدین درون خانواده , شخصیت‌های تلویزیون کودکان , دوستان در گروه همسالان خود و معلمان در مدرسه احاطه شده‌اند . این مدل‌ها نمونه‌هایی از رفتار را برای مشاهده و تقلید , تقلید , مردانه و زنانه , حامی و ضد اجتماعی ارائه می‌دهند .

کودکان به برخی از این افراد ( مدل‌ها ) توجه می‌کنند و رفتارشان را کد می‌کنند . بعدها ممکن است تقلید از رفتاری که مشاهده کرده‌اند تقلید کنند .

آن‌ها ممکن است این کار را بدون توجه به این که آیا رفتار مناسب " جنسیت " است یا نه , انجام دهند , اما تعدادی از فرآیندها وجود دارند که به احتمال زیاد کودک رفتاری را که جامعه آن برای جنسیت خود مناسب می‌داند , بازتولید خواهد کرد .

اول اینکه , کودک به احتمال زیاد در آن شرکت می‌کند و از آن افراد تقلید می‌کند . در نتیجه احتمال تقلید رفتار توسط افراد یک‌سان بیشتر است .

دوم اینکه , اطرافیان کودک به رفتاری که از تقویت یا تنبیه تقلید می‌کند پاسخ می‌دهند . اگر کودک تقلید از رفتار مدل و عواقب آن را تقلید کند, کودک احتمالا ً به اجرای این رفتار ادامه می‌دهد . اگر یکی از والدین دختر کوچکی را می‌بیند که یک خرس عروسکی را تسلی می‌دهد و می‌گوید : " چه دختر مهربانی هستید , این به کودک پاداش می‌دهد و باعث می‌شود که او این رفتار را تکرار کند . رفتار او تقویت شده‌است .

تقویت می‌تواند بیرونی یا داخلی باشد و می‌تواند مثبت یا منفی باشد . اگر کودک از والدین یا همسالان بخواهد , این تایید یک تقویت بیرونی است , اما احساس خوشحالی در مورد تایید شدن از تقویت درونی است . یک کودک به روشی رفتار خواهد کرد که بر این باور است که موافقت خواهد کرد زیرا نیازمند تصویب است .

تقویت مثبت ( یا منفی ) در صورت عدم انطباق بیرونی با نیازهای فرد تاثیر کمی خواهد داشت . تقویت می‌تواند مثبت یا منفی باشد , اما عامل مهم این است که معمولاً منجر به تغییر رفتار یک فرد می‌شود .

سوم اینکه کودک هنگام تصمیم‌گیری درباره اینکه چه اتفاقی برای دیگران می‌افتد چه اتفاقی برای دیگران می‌افتد . یک فرد با مشاهده عواقب رفتار فرد دیگری یاد می‌گیرد که در آن یک خواهر کوچک‌تر مشاهده می‌کند که یک خواهر بزرگ‌تر برای یک رفتار خاص پاداش داده می‌شود . این به عنوان تقویت جانشینی شناخته می‌شود .

این مربوط به وابستگی به مدل‌های خاصی است که دارای ویژگی‌هایی هستند که به عنوان پاداش تلقی می‌شوند . کودکان تعدادی مدل دارند که آن‌ها شناسایی می‌کنند . این افراد ممکن است در جهان فوری خود , مانند والدین یا خواهر یا برادر یا خواهر یا برادر بزرگ‌تر باشند یا شخصیت‌های فانتزی و یا افرادی در رسانه‌ها باشند . انگیزه شناسایی با یک مدل خاص این است که آن‌ها کیفیتی دارند که فرد دوست دارد مالک آن باشد .

شناسایی با شخص دیگری ( مدل ) رخ می‌دهد و شامل اتخاذ ( یا پذیرش ) رفتارها , ارزش‌ها , باورها و نگرش‌های فردی است که با آن‌ها آشنا هستید .

اصطلاح شناسایی براساس نظریه یادگیری اجتماعی مشابه واژه فرویدی است . برای مثال , آن‌ها شامل نهادینه کردن و یا پذیرش رفتار یک فرد دیگر هستند . با این حال در طول عقده ادیپ , کودک تنها می‌تواند با همان والد جنس شناسایی شود , در حالی که با نظریه یادگیری اجتماعی فرد ( کودک یا بزرگ‌سال ) می‌تواند با هر فرد دیگری شناسایی شود .

شناسایی با تقلید متفاوت است چرا که ممکن است شامل تعدادی از رفتارهای اتخاذ شده باشد , در حالی که تقلید معمولا ً شامل کپی کردن یک رفتار منفرد است .

میانجی گری

این روش اغلب به عنوان پل ارتباطی بین نظریه یادگیری سنتی ( رفتارگرایی , رفتارگرایی و رویکرد شناختی ) توصیف می‌شود . این به این دلیل است که بر روی چگونگی دخالت عوامل ذهنی ( شناختی ) در یادگیری تمرکز دارد .

منبع سایت روانشناسی ساده

  • ۹۷/۱۰/۱۵
  • فهیمه فهیمه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی