چگونه یک فرضیه را بنویسید
۱. برای نوشتن فرضیات جایگزین و پوچ برای یک تحقیق ، باید متغیرهای کلیدی در این مطالعه را شناسایی کنید .
متغیر مستقل توسط محقق ساخته میشود و متغیر وابسته نتیجهای است که اندازهگیری میشود .
۲. عملیاتی کردن متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.
متغیرهای عملیاتی ( یا عملی کردن تعاریف ) به این موضوع اشاره دارند که شما چگونه یک متغیر خاص را به عنوان آن در مطالعه خود تعریف و اندازهگیری میکنید .
۳. مسیر پیشبینی خود را مشخص کنید . اگر شواهدی در ادبیات وجود داشته باشد که از تاثیر خاص بر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پشتیبانی کند ، یک فرضیه جهتدار ( یک دنباله ) بنویسید .
اگر یافتههای محدود یا مبهم در مقالات مربوط به تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته وجود داشته باشد ، یک فرضیه غیر جهتدار ( دو دنباله ) بنویسید .
۴. فرضیه خود را بنویسید . یک فرضیه خوب کوتاه است ( به طور مثال مختصر ) و شامل زبان ساده و ساده است .
مثالهایی از فرضیه
بیایید یک فرضیه را در نظر بگیریم که بسیاری از معلمان ممکن است اشتراک داشته باشند : این که دانش آموزان در صبح روز جمعه بهتر عمل میکنند نسبت به روز جمعه ( IV = روز ، DV = استاندارد کار ) .
حال ، اگر تصمیم بگیریم که با دادن یک گروه از دانش آموزان در یک صبح روز دوشنبه و بعد از ظهر جمعه این موضوع را مطالعه کنیم و سپس به یاد آوردن اطلاعات فوری آنها در مورد مواد تحت پوشش در هر جلسه رسیدگی کنیم ، به موارد زیر میپردازیم :
فرضیه جایگزین بیان میکند که دانش آموزان در صبح دوشنبه اطلاعات بیشتری نسبت به عصر جمعه به دست خواهند آورد .
فرضیه صفر بیان میکند که هیچ تفاوت قابلتوجهی در مقدار یادآوری در صبح دوشنبه در مقایسه با بعدازظهر جمعه وجود ندارد . هر تفاوتی به دلیل شانس یا عوامل مداخلهگر وجود خواهد داشت .
بنابراین فرضیه صفر مخالف فرضیه دیگری است که در آن بیان میکند که هیچ تغییری در رفتار وجود نخواهد داشت .
در این نقطه ، ممکن است از شما بپرسند که چرا ما اینقدر به فرضیه پوچ علاقهمند هستیم . مطمئنا ً فرضیه ( یا تجربی ) از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟
آ ره ، آ ره . با این حال ، ما هرگز نمیتوانیم ۱۰۰ درصد فرضیه جایگزین را اثبات کنیم . آنچه ما به جای آن انجام میدهیم این است که ببینیم آیا ما میتوانیم رد فرضی را رد یا رد کنیم یا رد کنیم .
اگر ما نمیتوانیم فرضیه صفر را رد کنیم ، این واقعا ً به این معنا نیست که فرضیه جایگزین ما درست است - اما حمایت از فرضیه جایگزین / تجربی را فراهم میکند .
روشهای نمونهگیری
تعاریف
نمونهبرداری فرآیند انتخاب یک گروه نمایندگی از جمعیت تحت مطالعه است .
جمعیت هدف گروه کلی افرادی است که نمونه آنها ممکن است کشیده شود .
نمونه ، گروهی از افرادی است که در تحقیقات شرکت میکنند . افرادی که شرکت میکنند به عنوان " شرکت کنندگان " یاد میشوند .
Generalisability به حدی اشاره دارد که ما میتوانیم یافتههای تحقیق خود را به جمعیت هدف که به آن علاقهمند هستیم اعمال کنیم .
هدف نمونهبرداری
ما در تحقیقات روانشناسی به یادگیری در مورد گروههای بزرگ افرادی علاقهمند هستیم که همگی دارای چیزی مشترک هستند . ما گروهی را که به مطالعه " جمعیت هدف " علاقمند هستیم ، مینامیم .
در برخی از انواع تحقیقات ، جمعیت هدف ممکن است به اندازه تمام انسانها گسترده باشد ، اما در انواع دیگر تحقیقات ، جمعیت هدف میتواند گروهی کوچکتر مانند نوجوانان ، کودکان پیشدبستانی و یا افرادی باشد که از مواد مخدر سو استفاده میکنند .
جمعیت هدف نمونهگیری
برای مطالعه هر فرد در یک جمعیت هدف کمتر یا کمتر امکان پذیر است ، بنابراین روان شناسان یک نمونه یا گروه فرعی از جمعیت را انتخاب میکنند که احتمالا ً نماینده جمعیتی است که ما به آن علاقهمند هستیم .
اگر نمونه مورد نظر را انتخاب کنیم ، جمعیت هدف را نشان میدهیم پس باید اطمینان حاصل کنیم که افراد در آن مشابه دیگر اعضای جمعیت هدف هستند . این مهم است زیرا میخواهیم از نمونه به جمعیت هدف تعمیم دهیم .
منبع سایت روانشناسی ساده
- ۹۷/۱۰/۱۶