مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

  • ۰
  • ۰

کاوش

چگونه یک فرضیه را بنویسید

۱. برای نوشتن فرضیات جایگزین و پوچ برای یک تحقیق ، باید متغیرهای کلیدی در این مطالعه را شناسایی کنید .

متغیر مستقل توسط محقق ساخته می‌شود و متغیر وابسته نتیجه‌ای است که اندازه‌گیری می‌شود .

۲. عملیاتی کردن متغیرها مورد بررسی قرار گرفت.

متغیرهای عملیاتی ( یا عملی کردن تعاریف ) به این موضوع اشاره دارند که شما چگونه یک متغیر خاص را به عنوان آن در مطالعه خود تعریف و اندازه‌گیری می‌کنید .

۳. مسیر پیش‌بینی خود را مشخص کنید . اگر شواهدی در ادبیات وجود داشته باشد که از تاثیر خاص بر متغیر مستقل بر متغیر وابسته پشتیبانی کند ، یک فرضیه جهت‌دار ( یک دنباله ) بنویسید .

اگر یافته‌های محدود یا مبهم در مقالات مربوط به تاثیر متغیر مستقل بر متغیر وابسته وجود داشته باشد ، یک فرضیه غیر جهت‌دار ( دو دنباله ) بنویسید .

۴. فرضیه خود را بنویسید . یک فرضیه خوب کوتاه است ( به طور مثال مختصر ) و شامل زبان ساده و ساده است .

مثال‌هایی از فرضیه

بیایید یک فرضیه را در نظر بگیریم که بسیاری از معلمان ممکن است اشتراک داشته باشند : این که دانش آموزان در صبح روز جمعه بهتر عمل می‌کنند نسبت به روز جمعه ( IV = روز ، DV = استاندارد کار ) .

حال ، اگر تصمیم بگیریم که با دادن یک گروه از دانش آموزان در یک صبح روز دوشنبه و بعد از ظهر جمعه این موضوع را مطالعه کنیم و سپس به یاد آوردن اطلاعات فوری آن‌ها در مورد مواد تحت پوشش در هر جلسه رسیدگی کنیم ، به موارد زیر می‌پردازیم :

فرضیه جایگزین بیان می‌کند که دانش آموزان در صبح دوشنبه اطلاعات بیشتری نسبت به عصر جمعه به دست خواهند آورد .

فرضیه صفر بیان می‌کند که هیچ تفاوت قابل‌توجهی در مقدار یادآوری در صبح دوشنبه در مقایسه با بعدازظهر جمعه وجود ندارد . هر تفاوتی به دلیل شانس یا عوامل مداخله‌گر وجود خواهد داشت .

بنابراین فرضیه صفر مخالف فرضیه دیگری است که در آن بیان می‌کند که هیچ تغییری در رفتار وجود نخواهد داشت .

در این نقطه ، ممکن است از شما بپرسند که چرا ما اینقدر به فرضیه پوچ علاقه‌مند هستیم . مطمئنا ً فرضیه ( یا تجربی ) از اهمیت بیشتری برخوردار است ؟

آ ره ، آ ره . با این حال ، ما هرگز نمی‌توانیم ۱۰۰ درصد فرضیه جایگزین را اثبات کنیم . آنچه ما به جای آن انجام می‌دهیم این است که ببینیم آیا ما می‌توانیم رد فرضی را رد یا رد کنیم یا رد کنیم .

اگر ما نمی‌توانیم فرضیه صفر را رد کنیم ، این واقعا ً به این معنا نیست که فرضیه جایگزین ما درست است - اما حمایت از فرضیه جایگزین / تجربی را فراهم می‌کند .

روش‌های نمونه‌گیری

تعاریف

نمونه‌برداری فرآیند انتخاب یک گروه نمایندگی از جمعیت تحت مطالعه است .

جمعیت هدف گروه کلی افرادی است که نمونه آن‌ها ممکن است کشیده شود .

نمونه ، گروهی از افرادی است که در تحقیقات شرکت می‌کنند . افرادی که شرکت می‌کنند به عنوان " شرکت کنندگان " یاد می‌شوند .

Generalisability به حدی اشاره دارد که ما می‌توانیم یافته‌های تحقیق خود را به جمعیت هدف که به آن علاقه‌مند هستیم اعمال کنیم .

هدف نمونه‌برداری

ما در تحقیقات روانشناسی به یادگیری در مورد گروه‌های بزرگ افرادی علاقه‌مند هستیم که همگی دارای چیزی مشترک هستند . ما گروهی را که به مطالعه " جمعیت هدف " علاقمند هستیم ، می‌نامیم .

در برخی از انواع تحقیقات ، جمعیت هدف ممکن است به اندازه تمام انسان‌ها گسترده باشد ، اما در انواع دیگر تحقیقات ، جمعیت هدف می‌تواند گروهی کوچک‌تر مانند نوجوانان ، کودکان پیش‌دبستانی و یا افرادی باشد که از مواد مخدر سو استفاده می‌کنند .

جمعیت هدف نمونه‌گیری

برای مطالعه هر فرد در یک جمعیت هدف کم‌تر یا کم‌تر امکان پذیر است ، بنابراین روان شناسان یک نمونه یا گروه فرعی از جمعیت را انتخاب می‌کنند که احتمالا ً نماینده جمعیتی است که ما به آن علاقه‌مند هستیم .

اگر نمونه مورد نظر را انتخاب کنیم ، جمعیت هدف را نشان می‌دهیم پس باید اطمینان حاصل کنیم که افراد در آن مشابه دیگر اعضای جمعیت هدف هستند . این مهم است زیرا می‌خواهیم از نمونه به جمعیت هدف تعمیم دهیم .

منبع سایت روانشناسی ساده

  • ۹۷/۱۰/۱۶
  • فهیمه فهیمه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی