ده نکته برای مشاورین مرکزی
تعیین مرزهای مشخص
برای مثال , چه زمانی و چه مدت میخواهید جلسه به پایان برسد . همچنین ممکن است بخواهید موضوعات خاصی از مکالمه را رد کنید .
بهتر است مشتری بداند
مشتری متخصص مشکلات خود است . بهتر است به مشتری اجازه دهید توضیح دهد که چه چیزی اشتباه است . نمیخواهم به آنها بگویم که مشکل آنها چیست و چگونه باید آن را حل کنند .
به عنوان تخته پرش عمل میکند
یک تکنیک مفید این است که به دقت به آنچه که مشتری میگوید گوش دهید و سپس سعی کنید برای او توضیح دهید . این تنها به شما کمک میکند نقطهنظر مشتری را روشن کنید , بلکه میتواند به مشتری کمک کند احساسات خود را بهتر درک کرده و به دنبال راهی سازنده به جلو باشد .
نمیتوان قضاوت کرد
برخی مشتریان ممکن است احساس کنند که مشکلات شخصی آنها به این معنی است که آنها از " ایدهآل " فاصله میگیرند . آنها ممکن است احساس اطمینان کنند که برای فردی که آنها هستند پذیرفته شوند و با رد و مخالفت مواجه نشوند .
تصمیمگیری برای آنها
به یاد داشته باشید که نصیحت یک هدیه خطرناک است . همچنین برخی از مشتریان نمیخواهند مسئولیت تصمیمگیری خود را بر عهده بگیرند . آنها ممکن است به یاد داشته باشند که هیچکس دیگری نمیتواند یا باید برای آنها انتخاب شود . البته هنوز هم میتوانید به آنها در کشف پیامدهای گزینههای باز به آنها کمک کنید .
روی چیزهایی که واقعا ً میگویند تمرکز کنید
گاهی اوقات در ابتدا واضح نیست . اغلب یک مشتری به شما نخواهد گفت آنچه واقعا ً او را آزار میدهد تا زمانی که مطمئن از شما باشد . دقت کنید - مشکلی که در ابتدا ارائه میکنید ممکن است مشکل واقعی نباشد .
صادق باشید
اگر شما به راحتی خودتان را در نقش رسمی خود معرفی کنید , بعید است که مشتری جزئیات شخصی خود را در مورد خودشان نشان دهد . این ممکن است به معنای افشای چیزها در مورد خودتان باشد, نه لزوما ً حقایق , بلکه احساسات نیز . از انجام این کار نترسید , به یاد داشته باشید که به هیچ وجه نباید چیزی را که نمیخواهید , افشا کنید .
ستیزه جویان احساسات منفی را میپذیرند
برخی از مشتریان ممکن است احساسات منفی در مورد خودشان , خانواده یا حتی شما داشته باشند . سعی کنید بدون ارتکاب جرم از طریق پرخاش کار کنید , اما سو استفاده شخصی نکنید .
به یاد داشته باشید که چگونه صحبت میکنید
امکان دارد با تون صدای شما خیلی چیزها را نقل کنم . اغلب به کندی سرعت مکالمه کمک میکند . مکث کوتاهی که مشتری ( و شما ) برای تامل در جهت جلسه وقت دارید نیز میتواند مفید باشد .
شاید بهترین فرد برای کمک نباشم .
شناخت خود و محدودیتهای خودتان میتواند به اندازه درک دیدگاه مشتری مهم باشد . هیچ مشاور مرکزی همیشه موفق نمیشود . بعضی اوقات شما میتوانید کمک کنید اما هرگز نخواهید فهمید . به یاد داشته باشید که هدف یک جلسه مشاوره ایجاد احساس خوب در مورد خودتان نیست .
بررسی یادگیری
جو یس یک معلم موفق است و همکارانش او را دوست دارند . اما جو یس همیشه رویای یک رقاص رقص را داشت . او بیشتر اوقات فراغت خود را با شریک خود سپری میکند . جویس در نظر دارد آموزش را ترک کند و به یک رقاص حرفهای تبدیل شود.
همکاران او طرحهای او را " مضحک " و پدر و مادرش توصیف کردهاند که از اینکه دختر آنها یک معلم است , به جو یس گفتهاست که اگر او تدریس را ترک نکند , دوباره با او صحبت نخواهند کرد . جو یس کمکم ناراحت و ناراحت میشود .
اشاره به ویژگیهای روانشناسی انسانگرایی توضیح میدهد که وضعیت جو یس چگونه ممکن است بر رشد شخصی او تاثیر بگذارد . [ مارک مارکز ]
منبع سایت روانشناسی ساده
- ۹۷/۱۰/۱۶