مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

مشاوره روانشناسی

  • ۰
  • ۰

روش

در شکل نهایی ، مقیاس لیکرت پنج ( یا هفت ) است که برای اجازه دادن به فرد برای بیان اینکه چقدر آن‌ها موافق یا مخالف با یک بیانیه خاص هستند ، به کار می‌رود .

برای مثال :

من معتقدم که سوالات اکولوژیکی مهم‌ترین مسائل امروزی هستند .

موافق / موافقت / موافق / مخالف / به شدت مخالف

هر یک از پنج پاسخ ( یا هفت ) یک مقدار عددی خواهد داشت که برای اندازه‌گیری نگرش تحت بررسی استفاده می‌شود .

مثال مقیاس لیکرت

قرارداد

فرکانس

کاملا ً موافق بودند.

موافقت

Undecided

Disagree

بشدت گرفتار شده بود .

خیلی زیاد

اغلب

گاهی

به ندرت

هرگز

اهمیت

Likelihood

بسیار مهم

مهم

Moderately مهم

اهمیت کمی

Unimportant

تقریبا ً همیشه درست است

معمولا ً درست است

گاهی اوقات درست

معمولا ً درست نیست

تقریبا ً هیچ وقت درست نیست.

چگونه می‌توانید داده‌ها را از مقیاس لیکرت تجزیه و تحلیل کنید ؟

* با استفاده از میانه یا یک حالت ( نه یک میانگین ) ؛ حالت احتمالا ً مناسب‌ترین شیوه برای تفسیر آسان است .

نمایش توزیع مشاهدات در نمودار میله‌ای ( آن نمی‌تواند یک هیستوگرام باشد ، چون داده‌ها پیوسته نیستند ) .

ارزیابی انتقادی

مقیاس‌های لیکرت این مزیت را دارند که آن‌ها انتظار پاسخ ساده بله / خیر از طرف پاسخ‌دهنده ندارند ، بلکه به جای دادن به درجات نظر ، و حتی هیچ نظری ندارند . بنابراین داده‌های کمی بدست‌آمده است ، که به این معنی است که داده‌ها می‌توانند با راحتی نسبی آنالیز شوند .

با این حال ، مانند تمامی بررسی‌ها ، اعتبار مقیاس سنجش مقیاس لیکرت را می‌توان به خاطر مطلوبیت اجتماعی به خطر انداخت . این به این معنی است که افراد ممکن است دروغ بگویند تا خود را در نور مثبت قرار دهند . برای مثال ، اگر یک مقیاس لیکرت تبعیض را اندازه‌گیری می‌کرد ، چه کسی اعتراف می‌کرد نژاد پرست است ؟

پیشنهاد گمنامی برای پرسشنامه‌های مستقل باید بیشتر فشار اجتماعی را کاهش دهد و در نتیجه ممکن است تمایل اجتماعی مطلوبیت را کاهش دهد . Paulhus ( ۱۹۸۴ ) دریافتند که ویژگی‌های شخصیتی مطلوب‌تر ، هنگامی که از افراد خواسته شد تا نام ، آدرس و شماره‌تلفن خود را در پرسشنامه خود بنویسند ، نسبت به زمانی که به آن‌ها گفته شد اطلاعات را در پرسشنامه ثبت نکنند ، گزارش شده‌است .

روش‌های مشاهده

مشاهده ( نگاه کردن به آنچه مردم انجام می‌دهند ) روشی واضح برای انجام تحقیقات در روانشناسی است . با این حال ، انواع مختلفی از روش‌های مشاهده و تمایز بین آن‌ها وجود دارد :

۱. مشاهدات کنترل‌شده

۲. مشاهدات Naturalistic

۳. مشاهدات شرکت‌کننده

علاوه بر مشاهدات فوق ، مشاهدات می‌توانند به صورت آشکار / آشکار باشند ( شرکت کنندگان می‌دانند که مورد مطالعه قرار گرفته‌اند ) یا مخفی / فاش نشده ( تحقیق هویت واقعی آن‌ها را از موضوعات تحقیق مخفی نگه می‌دارد ، که به عنوان یک عضو حقیقی گروه عمل می‌کند ) .

در مشاهدات عمومی نسبتا ً ارزان هستند و تعداد کمی از منابع مورد نیاز محقق است . با این حال ، آن‌ها اغلب می‌توانند بسیار وقت گیر و طولی باشند .

مشاهده کنترل‌شده

مشاهدات کنترل‌شده ( معمولا یک مشاهده ساختار یافته ) احتمالا ً در آزمایشگاه روان‌شناسی انجام می‌شود . محقق تصمیم می‌گیرد در چه زمانی این مشاهده در چه زمانی رخ خواهد داد ، که در آن شرکت کنندگان در چه شرایطی و از یک روش استاندارد استفاده می‌کنند . شرکت کنندگان به طور تصادفی به هر گروه متغیر مستقل تخصیص داده می‌شوند .

به جای نوشتن یک توصیف دقیق از تمام رفتار مشاهده‌شده ، رفتار کد با توجه به مقیاس مورد توافق قبلی با استفاده از یک برنامه رفتار آسان‌تر است ( به عنوان مثال اجرای یک مشاهده ساختار یافته ) .

محقق به طور سیستماتیک رفتار آن‌ها را در دسته‌های متمایز دسته‌بندی می‌کند . کد نویسی ممکن است شامل اعداد یا حروف برای توصیف یک ویژگی یا استفاده از مقیاس برای اندازه‌گیری شدت رفتار باشد . دسته‌ها در برنامه به گونه‌ای کدگذاری شده‌اند که داده‌های جمع‌آوری‌شده را می‌توان به راحتی شمارش و به آمار تبدیل کرد .

منبع سایت روانشناسی ساده

  • ۹۷/۱۰/۱۶
  • فهیمه فهیمه

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی