اصطلاحات
باید حداقل اصطلاحات فنی وجود داشته باشد . سوالات باید ساده باشند و به راحتی درک شوند .
زبان پرسشنامه باید متناسب با واژگان گروهی از افراد مورد مطالعه باشد . از اظهاراتی که به همان روش توسط اعضای گروههای جمعیتی مختلف جمعیت مورد توجه قرار میگیرند استفاده کنید .
به عنوان مثال ، محقق باید زبان سوالات را تغییر دهد تا سابقه اجتماعی پاسخ دهندگان در سطح اجتماعی / آموزشی / اجتماعی / نژاد و غیره را تطبیق دهد .
ارائه
دقت کنید که به نظر حرفهای بیاید ، شامل دستورالعملهای روشن و مختصر باشد . اگر از طریق پست ارسال شود مطمئن شوید که پاکت حاوی " پست junk " نیست .
موضوعات اخلاقی
محقق باید اطمینان حاصل کند که اطلاعات ارائهشده توسط پاسخدهنده ، محرمانه نگهداشته میشود ، به عنوان مثال ، نام ، آدرس و غیره .
این به این معنی است که پرسشنامه برای تحقیق در مورد موضوعات حساسی که پاسخ دهندگان در زمانی که قابلشناسایی نیستند صادق است ، خوب هستند . نگاه داشتن پرسش نامه همچنین باید احتمال آسیب روانی ، مانند شرمندگی ، را کاهش دهد .
شرکت کنندگان باید قبل از تکمیل پرسشنامه رضایت آگاهانه ارائه کنند ، و باید آگاه باشند که آنها حق دارند اطلاعات خود را در هر زمانی در طول مطالعه / مطالعه برداشت کنند .
مشکلات with پستی :
این دادهها ممکن است معتبر نباشند ( به عنوان مثال ، صادق ) ، همانطور که نمیتوانیم مطمین شویم که شخص مناسب واقعا ً پرسشنامه پستی را تکمیل کردهاست .
همچنین ، پرسشنامههای قانونی ممکن است نماینده جمعیتی نباشند که در حال تحصیل هستند ؟
این به این دلیل است که برخی از پرسشنامهها ممکن است در پست کاهش اندازه نمونه گم شوند .
ممکن است پرسشنامه توسط فردی تکمیل شود که عضوی از جمعیت تحقیق نباشد .
افرادی که دیدگاههای قوی در مورد موضوع پرسشنامه دارند ، بیشتر از آنهایی که علاقهای به آن ندارند ، آن را تکمیل میکنند .
فواید یک مطالعه آزمایشی
مطالعه آزمایشی یک مطالعه موردی / مقیاس کوچک است که پیش از مطالعه اصلی انجام شد . این کار به پژوهشگر اجازه میدهد تا مطالعه را با چند شرکتکننده انجام دهد تا تنظیمات قبل از مطالعه اصلی انجام شود ، بنابراین صرفهجویی در زمان و پول .
انجام یک مطالعه آزمایشی پرسشنامه به دلایل زیر مهم است :
بررسی کنید که پاسخ دهندگان واژگان مورد استفاده در پرسشنامه را درک میکنند .
بررسی کنید که سوالات احساسی به این دلیل مورد استفاده قرار نگرفته اند که باعث میشوند مردم تدافعی بگیرند و پاسخهای خود را به تعویق بیاندازند .
بررسی کنید که سوالات مهم مورد استفاده قرار نگرفته اند زیرا میتوانند پاسخ respondent's را جانبداری کنند.
اطمینان حاصل کنید که پرسشنامه میتواند در یک چارچوب زمانی مناسب تکمیل شود ( به عنوان مثال ، مدتزمان زیادی نیست ) .
مقیاس لیکرت
انواع مختلفی از مقیاسهای درجهبندی برای اندازهگیری نگرشها به طور مستقیم توسعهیافته اند ( یعنی فرد میداند نگرش آنها مورد مطالعه قرار گرفتهاست ) . The مورد استفاده ، مقیاس لیکرت است .
لی کرت ( ۱۹۳۲ ) اصول سنجش نگرشها را با درخواست از مردم برای پاسخ به مجموعهای از بیانیهها در مورد یک موضوع ، از نظر میزان سازگاری آنها با آنها ، و به همین ترتیب به مولفههای شناختی و عاطفی نگرشهای مرتبط دانست .
مقیاسهای نوع لیکرت یا مقیاسهای فرکانسی از قالبهای پاسخ انتخاب ثابت استفاده میکنند و برای اندازهگیری نگرشها یا نظرات طراحی شدهاند ( بولینگ ، ۱۹۹۷ ؛ برنز ، & گروو ، ۱۹۹۷ ) . این مقیاسهای ترتیبی سطوح توافقی / عدم توافق را اندازه میگیرند .
یک مقیاس لیکرت از نوع لیکرت فرض میکند که قدرت / شدت تجربه خطی است ، به عنوان مثال در یک زنجیره از شدت توافق به شدت موافق ، و این فرض را میکند که رویکردها را میتوان اندازهگیری کرد . پاسخ دهندگان ممکن است به یک انتخاب از پنج تا هفت یا حتی نه پاسخ پیش از کدگذاری با نقطه خنثی پیشنهاد داده شوند که نه موافق هستند و نه مخالف .
منبع سایت روانشناسی ساده
- ۹۷/۱۰/۱۶